Guia per a famílies. Acompanyant els infants cap a un confinament positiu.

Els períodes llargs de confinament en casa no són habituals, no obstant això, hi ha situacions, com una pandèmia, que ens obliguen a quedar-nos a casa tot el dia durant un llarg període de temps.

Quan en casa conviuen també criatures menudes, aquest període pot fer-se més llarg i més difícil d’entendre. Tot i que es tracta d’una situació temporal, no deixen de produir-se situacions d’incertesa i d’estrés tant en les criatures com en les famílies.

Tindre un dia a dia organitzat, tant en l’àmbit familiar com escolar és fonamental perquè les criatures se senten segures, i més encara quan es tracta d’una situació de confinament que pot allargar-se més d’un mes. Per això, establir unes rutines per a les criatures amb uns temps i uns espais dedicats a les activitats diàries és imprescindible en aquest període.

A continuació, compartid amb vosaltres algunes propostes que esperem us ajuden:

  • Com podem ajudar els infants a gestionar les emocions que poden sorgir al llarg del període de confinament?

Estar tot el dia a casa i amb la pressió que suposa el confinament, pot generar malestar psicològic (ansietat, estrés…). Davant aquestes reaccions, el millor que podem fer és acceptar la situació i tractar de no veure-la com un problema sinó com una OPORTUNITAT:

  • Per a conviure sense pressions d’horaris ni exigències de la vida quotidiana. Posar en ordre aquelles coses que la vida diària, tan ràpida que vivim, no ens deixa.
  • Per a gaudir de les nostres criatures compartint amb elles el nostre temps i vivències, ajudant-los a entendre i controlar les seues emocions.
  • Per a desenvolupar la creativitat ajudant-los a inventar noves maneres d’utilitzar el temps.
  • Per a ensenyar-los a enfrontar-se a problemes i situacions. Sabent que nosaltres serem els seus models i que aprenen per imitació, hem de pensar en positiu per a transmetre’ls aquesta actitud.
  • I sobretot, per a desenvolupar valors i actituds com la tolerància, resistència, cooperació, frustració i resolució dialogada de conflictes, ja que la millor manera d’ensenyar aquestes conductes és vivint-les dia a dia.

Hem de tindre en compte que els nostres fills i filles (sobretot a partir dels 3 o 4 anys que comencen a assabentar-se més de les coses que els envolten) estan igual d’impactats i preocupats que nosaltres, i que escolten notícies i s’assabenten de la nostra ansietat. Estan atrapats a casa sense veure als seus amics i vivint una situació que mai abans han viscut. L’alegria inicial de no anar a classe i gaudir d’unes vacances en família, s’ha convertit en comportaments i sentiments diferents per no poder fer les coses habituals.

Intentem no pressionar-los amb un horari rígid d’obligacions i tractem d’aprofitar tots els moments quotidians per a anar desenvolupant hàbits. Per exemple, a l’hora del menjar els xiquets a partir de 2 anys poden anar desenvolupant autonomia en parar taula, menjar sols/as, aprendre a agafar i utilitzar els utensilis, llavar-se les mans abans i després de dinar…

Respectem una bona distribució del temps lúdic (ja que ells aprenen millor jugant) sense discussions i amb paciència, observant i entenent quan i per què fan les coses els nostres fills/as.

A més, considerem important, tant per a les criatures com per a la nostra salut mental i gestió d’emocions, les següents recomanacions, perquè si ens cuidem nosaltres estarem millor per a cuidar-los a ells:

  • Mantenir el contacte amb amistats i familiars, dedicant-li (si és possible) tots els dies un temps a comunicar-se amb l’exterior.
  • Evitar la sobreinformació i tractar d’informar-nos només una vegada al dia.
  • Tractar de diferenciar els dies especials com els aniversaris, el cap de setmana o les festivitats, fent coses diferents en el menjar, vestir-nos de manera especial etc.
  • Planificar una rutina diària.
  • I sobretot, tenir molta paciència amb els infants, ja que pot ser que, segons vagen passant els dies, les criatures semblen més crispades, atabalades i ansioses. Per això hem d’entendre pel que estan passant i buscar alternatives.

La importància d’explicar el motiu del confinament. Com ho podem fer?

És comprensible i normal que els teus fills i filles estiguen nerviosos, ja que per a aquests és difícil entendre el que veuen a la televisió o el que senten dir a altres persones, i poden ser especialment vulnerables a sentiments d’ansietat, estrés i tristesa.

Per això, mantenir una conversa oberta i sincera amb els teus fills podrà ajudar-los a entendre i suportar la situació i fins i tot a fer una contribució positiva per a tu mateixa.

Com podem explicar-ho? A continuació us donem algunes pautes que us poden ajudar:

  • Busca un entorn segur i permet que el teu fill/a parle obertament.
  • Comença per convidar al teu fill o filla a parlar de l’assumpte. Pregunta-li el que sap i deixa que porte la iniciativa. Si és massa petit (menys de 2 anys), potser no té sentit parlar-ne del tema, però és important aprofitar el temps per a reforçar els bons hàbits d’higiene.
  • Els dibuixos, les històries i altres recursos poden ajudar-te a iniciar la conversa.
  • No restes importància a les seues preocupacions ni tractes d’evitar-les.
  • Demostra-li que entens els seus sentiments transmetent-li calma dient-li que és normal espantar-se per aquestes coses.
  • Demostra que l’escoltes i que té la teua atenció.
  • Conta la veritat utilitzant un llenguatge adequat per a la seua edat, observa les seues reaccions i sigues delicat amb el seu grau d’ansietat.
  • Ajuda al teu fill o filla a bregar amb l’estrés oferint oportunitats per jugar i relaxar-se sempre que siga possible. 
  • Segueix les rutines i els horaris habituals, sobretot l’hora d’anar a dormir, o intenta crear una nova rutina si canvies d’entorn.
  • Cuida’t a tu mateixa sent l’exemple que el t’agradaria que seguira el teu fill o filla. Podràs ajudar millor als teus fills/es si tu també estàs suportant la situació. Els nens han de percebre la teua reacció a les notícies, així que els ajudarà a saber que estàs tranquil i que tens tot sota control.
  • Converses properes i atentes. Recorda al teu/a fill/a que pot tornar a parlar amb tu sobre qualsevol tema delicat en qualsevol moment. Recorda-li que t’importa, que l’escoltes i que sempre estàs disponible si hi ha alguna cosa que li preocupe.

A continuació us facilitem alguns recursos que podeu emprar per ajudar-vos a abordar la conversa i tractar el tema amb els infants:

Misión: Quedarse en Casa Un cuento infantil en tiempos de Coronavirus
Autor: Dalmaus.
Rosa contra el virus
Autor: Colegio Oficial de la Psicología de Madrid.
Covibook
Autora: Manuela Molina

Per què és important mantenir les rutines a casa? Com ho podem fer?

Segur que més d’un/a de vosaltres/as ha viscut la següent situació: un diumenge a la vesprada, prenent café amb els avis/as, algú realitza la següent reflexió en veu alta “Mare meua, com passa el temps!!! D’ací a un mes ja és l’aniversari de María!!”. Tot seguit, María, que ho escolta i entén tot -més del que pensem-, es queda amb la paraula clau “aniversari”.

Eixa mateixa nit, formula la pregunta que us acompanyara durant tot un mes “Mamà/papà quant queda per al meu aniversari??” Us sona, veritat? Per més que li diguem els dies exactes que falten per al seu aniversari, María, com qualsevol xiquet/a de la seua edat, no serà conscient del temps que queda per al seu aniversari, perquè per a María, el temps passa de manera molt diferent que per a nosaltres com a adults.

Les rutines són mecanismes que els ajuden a reconéixer i anticipar què és allò que ocorrerà al llarg del dia, transmetent-los confiança i seguretat, donat que es duen a terme cada dia de la mateixa manera, en el mateix lloc. És gràcies a les rutines com els infants aprenen a reconéixer el seu entorn, i a desenvolupar-se a poc a poc de manera més autònoma dins d’ell. Per exemple, enn el bany ens endrecem, en la cuina prenem el desdejuni, en el menjador mengem, en el saló juguem, etc.

Gràcies a les rutines, l’ésser humà integra de forma progressiva el referent temporal. D’ací la seua importància, en la situació actual de confinament per la qual estem passant, en la qual fins i tot nosaltres/as com a persones adultes, hi ha ocasions en les quals no sabem en quin dia vivim.

Quina seria la millor manera de distribuir el temps en funció de l’edat de les criatures?

A continuació, us proposem diferents ​models d’horaris d’un dia a casa atenent als diferents rangs d’edat:

L’objectiu és que puguen servir-nos com una guia per a distribuir el temps incloent hàbits saludables. Cada família és diferent i per suposat es poden fer adaptacions atenent a les diferents circumstàncies i necessitats . Però, recordem que per tal d’establir rutines i consolidar hàbits, s’ha de procurar respectar uns horaris i no alterar-los molt dràsticament (podem fer excepcions, en dies festius i de celebració).

Infants de 0 a 12 mesos:

Els bebés tenen necessitats fisiològiques bàsiques de son, alimentació i higiene. La manera que tenen de comunicar-nos-les és a través del plor, però també a través de la pell. Segons la manera que tenim d’agafar-los i de parlar-los, els bebés poden reconéixer qui sóm, així com també quin és el nostre estat d’ànim.

En la situació tan especial en què ens trobem, aquestes necessitats poden ser cobertes més fàcilment, perquè estem amb ells/as durant tot el dia. Arrere hem deixat l’estrés de la vida quotidiana, els nostres ritmes diaris s’han vist reduïts, la qual cosa podem veure com un aspecte positiu, ja que podem passar més temps amb ells/as, i satisfer les seues necessitats bàsiques.
En aquesta etapa, és vital el contacte pell amb pell, a través del qual els transmetem seguretat, confiança i afecte.

Infants d’1 a 2 anys:

Durant aquesta etapa, les seues necessitats bàsiques continuen sent les mateixes que en l’anterior. Però, a poc a poc, van adquirint un major desenvolupament tant cognitiu com motor:

  • Passen del gateig a la posició dempeus.
  • Comencen a desplaçar-se amb major confiança.
  • Comença a aparéixer el llenguatge verbal.
  • Augmenta l’interés pel món que els envolta.
  • Major coordinació oculomanual.
  • Augmenta la seua autonomia.
  • Domini de la pinça.

Malgrat que depenen en part de nosaltres, a poc a poc van realitzant accions per si mateixos, ja que la seua autonomia motriu augmenta. A continuació suggerim rutines per a xiquets/as d’aquesta etapa (12-24 mesos), malgrat som conscients de que les característiques físiques, cognitives, motores, etc. varien, amb la qual cosa recomanem que feu les adaptacions que calguen en funció no sols dels seus interessos i necessitats, sinó també dels vostres propis. El que pretenem aconseguir és trobar un equilibri entre les vostres necessitats i les seues:

Infants de 2 a 4 anys:

En aquesta etapa, una de les característiques principals juntament amb el desenvolupament del llenguatge, és la necessitat de descàrrega motora que requereixen, gaudeixen corrent, saltant, girant, pujant, baixant, etc. pel que la situació de confinament per la qual estem passant ens complica una mica el fer front a aquesta necessitat. Però podem:

  • Crear un circuit improvisat a casa, amb matalassos en el sòl, coixins, cadires, i per què no… botant en el sofà!!
  • Ballar al costat d’ells/as les seues cançons preferides.
  • Incloure’ls en els vostres exercicis físics.
  • Improvisar una classe de ioga.

Aquestes activitats augmenten el seu estat d’activitat, aleshores aconsellem que si dueu a terme alguna d’aquestes activitats motores, emprau un temps posterior per tal de relaxar-nos. Podem posar música tranquil·la, fer un xicotet exercici de respiració, donar voltes per l’habitació imitant ocells que volen, etc.

A més a més, aquesta és l’etapa de l’exploració i el descobriment. Els infants són capaços de fer moltes coses de manera autònoma, però encara necessiten la supervisió dels adults en alguns moments. Hem de tindre en compte que, per a provocar el plaer d’aprendre, és necessari respectar les necessitats de cadascun/a. D’aquesta manera, els intents fallits seran interpretats com una forma aprenentatge, i mai com un fracàs.

Al llarg d’aquesta etapa, és característic observar un interés creixent en la col·laboració d’activitats quotidianes, com: llevar i parar taula, portar la roba a la llavadora, etc. Si observeu que els vostres/as fills/as mostren interés, deixeu-los participar i convideu-los a col·laborar en les tasques de la casa, segur que més d’un/a us emporteu una sorpresa del que són capaços de fer! No us oblideu de disposar totes les eines necessàries a la seua alçada, això els ajudarà sentir-se més segurs/as, fomentant d’aquesta manera la seua autonomia, i el seu interés per tornar a realitzar les accions quotidianes.

A continuació suggerim un horari de rutines a seguir en aquesta etapa (2 a 4 anys):

08:30 – 09:00Ens despertem  
09:00 – 9:30Desdejunem 
9:30 – 10:00Ens aseem 
10:00 -10.30Temps per a tasques escolars o joc lliure
10:30 – 11:00Esmorcem 
11:00 – 12:00Seguim amb les tasques escolars o joc lliure
12:00 – 12:15Higiene personal: ens llavem les mans 
12:15 – 14:00 Preparem el dinar i ajudem en les tasques de la casa:
Parem taula, dinem junts, arrepleguem la taula.
14:00 – 14:15Higiene personal 
14:00 – 16.00Descansem / Dormim la migdiada 
16.00-16.15Higiene personal 
16.15-17.00Preparem el berenar i beremem junts 
17.00 – 19.00Joc lliure o en família 
19.00 – 20.00Higiene personal: hora del bany.Ens posem el pijama. 
20.00-20.30Eixim a aplaudir al balcó!!
20.30-21.30Preparem el sopar i ajudem en les tasques de la casa:
Parem taula, sopem junts, i arrepleguem la taula.
21.30-21.45Higiene personal 
21.45A dormir! Podem llegir un conte, posar música relaxant, etc. 

Com podeu observar, no s’han contemplat activitats relacionades amb l’ús de les noves tecnologies ni de l’ús de la televisió. Aquestes activitats, que formen part de la nostra cultura i del nostre dia a dia irremediàblement, potser ens resulten d’utilitat en aquells moments que no podem estar accessibles al 100%. No obstant, hem de ser conscients que nosaltres som referents, i allò que els exigim ha de correspondre’s amb allò que els mostrem. És a dir, que si no volem que es mostren exigents i reclamen la tele o el mòbil en tot moment, el primer que hem de fer és ser un exemple i no fer-ho nosaltres quan els tinguem davant.

Infants de 4 a 6 anys:

En aquesta etapa els infants són molt més conscients dels diferents moments del dia donat que tenen més integrat el concepte del temps. Podem fer servir un rellotge com el següent per reforçar les rutines diàries:

Per a aquest rang d’edat, podem continuar amb els consells de l’etapa anterior pel que fa a col·laboració en les tasques de casa i a la utilització de les noves tecnologies.

Pel que fa als deures o tasques escolars, poster us siguen d’utilitat els següents consells:

  1. Disposar d’un espai diferenciat de la zona de joc, que siga per reconegut per ell o ella com a zona d’estudi:
  • A moltes de vosaltres us haurà agafat la situació sense tindre prevista una zona d’estudi o de treball. Lògic, són molt xicotets! Però no us espanteu, una taula de centre, un tamboret, i un pot de cristall amb colors, retoladors, etc., i ja la teniu preparada!!!
  • L’important és que siguen conscients que eixa zona no és per a jugar, i que l’associen a fer deures.

2. No dedicar un temps excessiu a aquestes tasques.

  • Les podem anar realitzant a poc a poc, l’important és que tots els dies dediquen un temps a aquesta activitat.
  • En aquestes edats, és més important invertir temps a jugar, a estar fent coses en família, a intentar comunicar-nos entre nosaltres com ens sentim, que no fent tasques.

3. Prestar-los el nostre suport.

  • Explicar-los què és el que han de fer, i deixar-los a ho facen sols/as, mostrant-nos pròxims per si tenen cap dubte, es senten segurs/es per a consultar-nos.
  • Intentar corregir-los si ho fan malament, a vegades un “està bé, però… per què no proves a fer-ho d’aquesta manera?”
  • Potser tu també et trobes treballant a casa. Si el teu treball t’ho permet, reserva per a eixe moment alguna cosa que pugues fer i que tinga certa relació amb el que està fent ell/ella. Per exemple, planificar el teu dia, fer la llista de la compra, emplenar l’agenda, etc. Segur que si veu que tu també “fas deures” i que podeu fer-los junts/as la seua motivació augmenta.

4. Una vegada finalitzats, per què no penjar-los??

  • Clar que sí!!! Penja’ls, en classe ho fan, i ells/as se senten agraïts, identificats, valorats, etc.
  • Pega-ho al balcó, en les finestres, etc. Però recorda, sempre a la seua altura, segur que hi ha altres veïns que t’imiten.

A continuació us oferim una proposta de rutina diària per a l’etapa de 4 a 6 anys:

08:30 – 09:00Ens despertem  
09:00 – 9:30Desdejunem 
9:30 – 10:00Ens aseem 
10:00 -10.30Temps per a tasques escolars
10:30 – 11:00Esmorcem 
11:00 – 12:00Seguim amb les tasques escolars
12:00 – 12:15Higiene personal: ens llavem les mans 
12:15 – 14:00 Preparem el dinar i ajudem en les tasques de la casa:
Parem taula, dinem junts, arrepleguem la taula.
14:00 – 14:15Higiene personal 
14:00 – 16.00Descansem / Dormim la migdiada 
16.00-16.15Higiene personal 
16.15-17.00Preparem el berenar i beremem junts 
17.00 – 19.00Joc lliure o en família 
19.00 – 20.00Higiene personal: hora del bany. Ens posem el pijama. 
20.00-20.30Eixim a aplaudir al balcó!!
20.30-21.30Preparem el sopar i ajudem en les tasques de la casa:
Parem taula, sobem junts, arrepleguem la taula.
21.30-21.45Higiene personal 
21.45A dormir! Podem llegir un conte, posar música relaxant, etc. 

Per a finalitzar, volem compartir la següent reflexió: penseu que, quan sortim d’aquesta situació, la salut mental dels vostres fills i filles, és a dir, de com s’han sentit i com han viscut de confinament, serà el més important. Aquesta aventura se’ls quedarà gravada en el temps i en la memòria més que qualsevol altra circumstància.
Estimem-los, mirem-los i intentem aprofitar l’oportunitat que ens brinda el temps per a estar amb ells I gaudir en família.

Molt d’ànim per a vosaltres, famílies, i xiquets i xiquetes de tot el món que esteu fent el grandíssim esforç de quedar-vos a casa! Sou el futur, i un exemple a seguir per la nostra societat. #quedatacasa

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s

Crea tu página web en WordPress.com
Empieza ahora
A %d blogueros les gusta esto: